Artykuły - Transport i logistyka

Przewóz chemikaliów wymaga coraz większych kompetencji

11.05.2018
Autor: Dominik Wójcicki
Przewóz chemikaliów wymaga coraz większych kompetencji

Surowce chemiczne należą do najpopularniejszych kategorii produktowych transportowanych w Polsce przewozem samochodowym.

Duży rynek do podziału

– Obsługa branży chemicznej należy do wyjątkowo wymagających zadań powierzanych operatorom logistycznym. Należy bowiem pamiętać, że w logistyce towarów niebezpiecznych nie ma miejsca na błędy – wszystko musi być dokładnie zaplanowane i ściśle nadzorowane – przekonuje Ewelina Staszewska, kierownik rozwoju biznesu w firmie Dachser Chem-Logistics. – Jako Dachser posiadamy wieloletnie doświadczenie w dziedzinie logistyki substancji chemicznych, realizując rocznie blisko 3,5 mln dostaw w skali globalnej. Nad przebiegiem zleceń czuwa wykwalifikowany zespół specjalistów ze świadectwem doradcy ds. bezpieczeństwa w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych (ADR DGSA). Usługi dla sektora chemicznego, świadczone w ramach działalności Dachser Chem-Logistics, to wysokie standardy bezpieczeństwa, a procedura ochrony przewożonych przez nas ładunków znacznie wykracza poza obowiązujące wymogi prawne. Współpracujące z nami firmy otrzymują więc nie tylko profesjonalną realizację przewozów, ale też, dzięki globalnej sieci połączeń i oddziałów, dostęp do najważniejszych światowych rynków, a także usługi doradcze w ramach rozwiązań transportowych i magazynowania. Dachser posiada także innowacyjny system IT, który zapewnia bieżący dostęp do statusu przesyłek na każdym etapie łańcucha dostaw – dodaje Ewelina Staszewska.

Wypowiedziane przez nią słowa niejako kreślą listę rzeczy do spełnienia, którym muszą sprostać firmy logistyczne, myśląc o współpracy z przemysłem chemicznym. A rynek dla tego rodzaju działalności jest w naszym kraju dość duży.

Rocznie w Polsce transportuje się ok. 65,66 mln ton rozmaitych chemikaliów, produktów chemicznych, a także wyrobów z tworzyw sztucznych i kauczuku oraz paliwa jądrowego. To 5% wszystkich przewożonych polskimi drogami ładunków. Procentowo być może liczba ta nie robi wrażenia, ale tak naprawdę można ją przedstawić inaczej. Jeśli przyjąć – to niedoskonałe wyliczenie, ale w pewien sposób obrazujące istotę sprawy – że jednokomorowa lub wielokomorowa cysterna chemiczna może mieć pojemność rzędu 34-37 tys. litrów (takimi dysponują niektóre firmy przewozowe), to oznacza to, że do przewiezienia 65,66 mln ton chemii (gdyby transportować ją tylko cysternami) potrzebnych byłoby 1,772 mln takich jednostek. To by oznaczało, że dziennie na drogi wyjeżdża ok 4,8 tys. cystern. Rzecz jasna żadnych wyrobów z tworzyw sztucznych i kauczuku nie przewozi się cysternami, tak samo, jak tym sposobem transportuje się tylko część chemikaliów i produktów chemicznych, ale i tak przedstawione wyliczenie pokazuje, że każdego dnia na polskie drogi wyjeżdża ogromna liczba aut przewożących chemię. Średnia odległość przewozu w kraju 1 tony takiego ładunku to nieco ponad 400 km. W transporcie międzynarodowym jest to średnio dwa razy więcej.

Każda firma, myśląca o tym, by liczyć się w branży transportowej musi zatem dysponować w swojej ofercie usługą przewozu chemikaliów. To zaś wymaga posiadania m.in. odpowiedniego sprzętu. Transport chemikaliów musi bowiem przebiegać nie tylko szybko, ale przede wszystkim bezpiecznie. Same firmy są naturalnie świadome ciążących na nich wymagań.

– Grupa Trans Polonia funkcjonuje na rynku od kilkunastu lat. W tym czasie osiągnęliśmy wiodącą pozycję na rynku cysternowych przewozów płynnej chemii, co wynika z kilku kluczowych aspektów. Przede wszystkim naszym priorytetem jest dbałość o najwyższą jakość usługi skierowanej do klienta. Współczesne procesy logistyczne stają się coraz bardziej specjalistyczne, a koncerny chemiczne wymagają od swoich kontrahentów najwyższych standardów, zarówno w zakresie bezpieczeństwa przewozu, jego jakości, jak i terminowości dostaw. W Grupie Trans Polonia dokładamy więc najwyższych starań ku spełnieniu tak postawionych oczekiwań, czego potwierdzeniem jest rosnące portfolio czołowych koncernów chemicznych, zarówno z rynku polskiego, jak i rynków europejskich, które to obsługujemy – mówi Dariusz Cegielski, prezes Grupy Kapitałowej Trans Polonia.

Wyświetlono: 330

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej